بستن



Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

کیفیت چیست؟

کیفیت را می‌توان از دیدگاه‌های گوناگون تعریف کرد. در یک نگرش آرمانی، محصول یا خدمتی واجد کیفیت است که عیب و نقصی نداشته باشد. این امر نیز کلاً حسی است و تشخیص آن با فردی است که با محصول مواجه می‌گردد. مشتریان و مصرف‌کنندگان، محصولی را می‌پسندند و آن را واجد کیفیت می‌دانند که هر چه بیشتر با خواسته‌های آنها مطابقت داشته و نیازهای آنها را برآورده سازد .از دیدگاه فنی کیفیت عبارت از انطباق کامل مشخصات فرآورده یا خدمت با مقادیر از قبل تعیین شده است .این دیدگاه تا حدود زیادی بر مقادیر و کمیت‌های قابل اندازه‌گیری و همچنان بر ضمانت اجرای آنچه خواسته شده با آنچه در حال حاضر موجود است، تکیه دارد.

مدیریت کیفیت

یکی از کاملترین و کارآترین فلسفه های مدیریتی است که به نحو شایسته ای مباحث کیفیت و رضایت مشتری را در بردارد. از نکات برجسته و ممتاز بحث مدیریت کیفیت اینست که بسیاری از فنون و روشهای مرتبط با مسائل مدیریتی و کیفیتی را بطور جامع در خود جای داده است. پایه اول مدیریت کیفیت توسط ادوارد دمینگ که یک دانشمند آمریکایی است در سالهای پس از جنگ جهانی دوم در ژاپن پی ریزی شد.

تعریف مفهوم
مدیریت کیفیت، بهبود در روش های سنتی انجام کار و تجارت و فنی اثبات شده برای تضمین بقا در جهان رقابتی کنونی به شمار می رود.

ارکان مدیریتی در مدیریت کیفیت
1) تعهد نسبت به بهبود کیفیت

2) توجه به آموزش مستمر کارکنان و ارتباط با مشتری3) تبیین و تعیین نتایج بهبود برای همکاران سازمان
4) فراهم نمودن ساختارهایی که فعالیتها و پیشرفتهای بهبود کیفیت را سهولت بخشند
5) برنامه ریزی و تلاش برای بهبود کیفیت منابع انسانی6) تشریح موقعیت، پس از اندازه گیری و بررسی7) ایجاد روشهای رسمی و غیر رسمی برای تشخیص تلاشهای منابع انسانی و نتایج حاصله8) فراهم کردن زمینه تشویق منابع انسانی در جهت دسترسی به کیفیت

 ابعاد هشتگانه کیفیت
1) عملکرد
2) ویژگی عملکرد 3) قابلیت اعتماد 
4) قابلیت انطباق5) دوام 6) قابلیت سرویس دهی
7) زیبا شناسی
8) درک کیفیت


توانمند سازی سازمان در مدیریت کیفیت به خصوصیات اعضای تیم، روابط انسانی سالم، تعیین صحیح مبنای سنجش موفقیت و رعایت قواعد و اصول مدیریت کیفیت بستگی دارد.

اصول مدیریت کیفیت

مشتری مداری، رهبری،  مشارکت کارکنان، نگرش فرآیندی، نگرش سیستمی، بهبود مستمر، تصمیم گیری مبتنی بر واقعیات، بهره مندی متقابل در ارتباطات با عرضه کننده 

نقش مدیران در ایجاد فرهنگ کیفیت

با اراده و توانمندی مدیر ارشد و همچنین مشارکت مدیر ارشد اجرایی، فرآیند  مدیریت کیفیت آغاز می شود. رهبری و مدیریت در تمام مراحل اجرایی نقش عمده را بر عهده دارند و در حقیقت اهمال گری و یا بی توجهی مدیر ارشد، نتیجه ای جز شکست تمامی تلاشهای انجام شده نخواهند داشت.

اهداف کلان کیفیت

مدیریت بایستی این اهداف کلان را که منجر به بهبود عملکرد سازمان می شوند، ایجاد نماید. اهداف کلان بایستی این قابلیت را داشته باشند که اندازه گیری شوند تا انجام یک بازنگری مؤثر و کارا توسط مدیریت را تسهیل بخشند.

خط مشی کیفیت

مدیران بایستی از خط مشی کیفیت بعنوان روشی برای رهبری و هدایت سازمان در جهت بهبود عملکرد آن استفاده نماید.خط مشی کیفیت سا زمان بایستی قسمت هماهنگ و سازگاری از خط مشی ها و استراتژی کلی سازمان باشد.

طرح ریزی کیفیت
مدیریت بایستی مسئولیت طرح ریزی کیفیت برای سازمان را بعهده گیرد. این طرح ریزی بایستی بر مشخص نمودن فرآیندهای مورد نیاز جهت برآورده کردن اهداف کلان کیفیت و نیازمندیهای سازمان بصورت کارا و مؤثر و سازگار با استراتژی سازمان، تأکید نماید.

بهبود

اگر چه مفهوم بهبود از زمان شکل گیری جوامع وسازمانهای مختلف و با هدف درس گرفتن از تجربیات گذشته، همواره به نوعی مدنظر بوده؛ اما جایگاه واقعی خود را به تازگی پیدا کرده وبطور سیستماتیک به آن نگریسته  می شود.

انواع بهبود

بهبود مستمر، اقدام اصلاحی، اقدام پیشگیرانه.

بهبود مستمر

سازمان باید مؤثر بودن سیستم مدیریت کیفیت را به طور مستمر بهبود بخشد و اینکار را با بکارگیری و استفاده از خط مشی کیفیت، اهداف کلان کیفیت، نتایج ممیزی، تجزیه و تحلیل داده ها، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه و بازنگری مدیریت به انجام برساند.

اقدام اصلاحی

اقدام اصلاحی برای حذف علل ریشه ای عدم انطباق های بالفعل به منظور پیشگیری از وقوع مجدّد آنها می باشد.

اقدام پیشگیرانه

اقدام پیشگیرانه برای حذف علل ریشه ای عدم انطباق های بالقوه به منظور پیشگیری از وقوع آنها می باشد.

منبع :نامشخص

باز نشر: ای ار صنعت : www.irsanat.com

گرد آورنده : irsanat.com :( محمدرضایی )
تاریخ ارسال :  1393/9/15     
تعداد مشاهده :3792
ثبت نظرات شما کاربران محترم باعث بهبود مطالب سایت خواهد شد
نام و نام خانوادگی : الزامی
تلفن/ایمیل :
نظر شما : الزامی
کد امنیتی :

الزامی


دیگر مطالب مرتبط با موضوع : مهندسی صنایع


جهت دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید             
آخرین مقالات ارسالی
مطالب تصادفی


دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 57
تاریخ :1403/2/28
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.